Marketing automation – czyli jak zaoszczędzić czas i osiągać większe przychody.

KATEGORIA: MARKETING AUTOMATION

wartosc zamowienia

Wyobraź sobie, że rozwój Twojego sklepu internetowego to wymarzona podróż samochodem do wybranego miejsca. Aby odnieść sukces potrzebujesz odpowiedniego pojazdu do podróżowania (sklep), wysokiej jakości paliwa (ruch w sklepie) oraz wysokiej jakości silnika (procesy zachodzące w sklepie, w tym marketing automation).

Wiele sklepów skupia się głównie na dostarczeniu jak największej ilości ruchu (paliwa). Ale czy dostarczone paliwo jest odpowiednio wykorzystywane? Gdybyś się dowiedział, że silnik pobiera o 10l paliwa więcej niż w podobnym aucie i w podobnych warunkach u Twojego znajomego czy zlekceważył byś ten problem? 

A co gdyby okazało się, że Twój zbiornik na paliwo jest nieszczelny i na każde 100 l zatankowanego paliwa aż 10 l wycieka? Mało tego, a co jeśli silnik Twojego pojazdu nie pracuje optymalnie i pozwala Ci podróżować tylko z prędkością 30km/h ? 

Wyobraź sobie, że masz do wyboru:

  1. Podróż autem, który pozwala jechać do celu z prędkością 100km/h i  spala 7l na 100 km
  2. Podróż autem, który pozwala jechać do celu z prędkością 30km/h i spala 17 l na 100 km

Tylko masochista i istny szaleniec wybrałby opcję nr 2. Powyższy wstęp przytoczyłem aby zobrazować jak marketing automation może przyspieszyć rozwój Twojego sklepu oraz ograniczyć wydatki. Brzmi dobrze?

Jeśli czytasz ten wpis to można śmiało powiedzieć, że jesteś osobą ambitną, która szanuje swój czas i pieniądze. Dlatego też w poniższym artykule przedstawię Ci czym jest marketing automation, jakie daje możliwości i jak może Ci pomóc w Twoim sklepie!

Co to jest marketing automation (automatyzacja marketingu)

Najprościej mówiąc to docieranie do odpowiednich użytkowników, w odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu i z odpowiednimi komunikatami.

Co daje marketing automation?

1. Pozyskiwanie kontaktów

 Na pierwszy rzut oka przecież nie ma nic odkrywczego w tym aby pozyskiwać kontakty do potencjalnych klientów. Chociażby popupy, dzięki którym możesz pozyskiwać kontakt do klienta w zamian za coś wartościowego to powszechnie znana metoda. 

Wszystko jednak sprowadza się do tego w jaki sposób to robisz oraz na ile pozyskane kontakty są wartościowe. Dzięki odpowiednim narzędziom do automatyzacji marketingu już w pierwszej interakcji z klientem możesz przedstawiać spersonalizowane komunikaty dopasowane do sytuacji. 

Jeśli klient pierwszy raz odwiedza Twój sklep może mu zaproponować rabat na darmową dostawę, który wyślesz mu na email. Ale to nie wszystko. Rabat możesz wyświetlić mu również w sklepie, dzięki czemu klient nie opuści Twojej strony. Dodatkowo jak wspomniałem wcześniej możesz pójść w kierunku personalizacji. 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy z odżywkami to na podstronie z suplementami na odchudzanie możesz prezentować inne komunikaty niż na podstronie z suplementami na budowę masy mięśniowej. 

Następnie na każdym kroku przedstawiasz klientowi komunikaty dopasowane do jego potrzeb. Zero spamu, tylko konkrety których klient potrzebuje. Innymi słowy, możesz budować kilka list kontaktów dopasowanych do konkretnych grup docelowych. Genialne.

2. Zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających Twoją stronę

Właśnie tutaj narzędzia do marketing automation robią różnicę. Oprócz adresu e-mail do potencjalnego klienta lub nr telefonu, system rejestruje inne czynności takie jak:

– jakie podstrony i jak często odwiedza je użytkownik, 

– jakie produkty zostały dodane do koszyka

– jaką wartość zamówienia ma obecnie w koszyku. 

Dzięki zebranym informacjom możesz przygotować akcje marketingowe dopasowane do klienta o czym poniżej.

3. Segmentowanie i filtrowanie użytkowników

 W tym zakresie można robić rzeczy magiczne z punktu widzenia marketingu i sprzedaży. Na podstawie zebranych informacji przez narzędzie do automatyzacji marketingu możesz budować przykładowe segmenty:

– klienci, których wartość zamówień w ciągu ostatnich 90 dni wynosi minimum 1000 pln

– klienci, których wartość zamówień wynosi 1000 pln i nie kupili nic w ciągu ostatnich 90 dni

– klienci, którzy odwiedzili podstrony produktów z danej kategorii

– klienci, którzy zamówili produkt z danej kategorii

4. Ratowanie porzuconych koszyków

Według różnych badań w zależności od branży 70% koszyków jest porzucana. Mówiąc wprost na 100 klientów, którzy dodali produkty do koszyka aż 70 z nich nie kończy zamówienia. To boli! 

Na szczęście z pomocą marketing automation i dzięki zastosowaniu retargetingu można sprawić, że część osób, które porzuciły koszyki dokończą zamówienie a co za tym idzie zostaną Twoimi klientami. 

Tematowi porzuconych koszyków poświęciłem oddzielny wpis. Tam znajdziesz przykłady akcji marketingowych, które pomogą zwiększyć ilość zamówień:
Dlaczego klienci nie kończą zamówień? Poznaj 7 najczęstszych powodów!

Podsumowanie

W kolejnych wpisach znajdziesz konkretne przykłady automatyzacji marketingu w e-commerce. Mówiąc językiem branżowym – case study 🙂 Dzięki czemu będzie Ci łatwiej zastosować tego typu akcje w swoim sklepie. Jeśli potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu marketing automation to skontaktuj się z nami.

Minimum 50 wskazówek dla Ciebie w 2022 roku!

Krystian Konieczny
Autor: Krystian Konieczny

Marketing automation | facebook ads